رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
منوچهر کرباسی؛ قنبر عباس پور اسفدن؛ سیده صدیقه جلالپور؛ پیمان حاجی زاده
چکیده
امروزه توسعه پارکهای علم و فناوری و بهبود عملکرد آنها در گروی همکاری با صنعت و دانشگاه و ارتباط با محیط و مراکز مرتبط است. از اینرو شناسایی شبکه همکاری و شاخصهای شبکهسازی در پارکهای علم و فناوری حائز اهمیت است. هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای شبکهسازی در پارکهای علم و فناوری است. روش پژوهش حاضر کیفی بوده و در آن از سه روش ...
بیشتر
امروزه توسعه پارکهای علم و فناوری و بهبود عملکرد آنها در گروی همکاری با صنعت و دانشگاه و ارتباط با محیط و مراکز مرتبط است. از اینرو شناسایی شبکه همکاری و شاخصهای شبکهسازی در پارکهای علم و فناوری حائز اهمیت است. هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای شبکهسازی در پارکهای علم و فناوری است. روش پژوهش حاضر کیفی بوده و در آن از سه روش فراترکیب، دلفی فازی و دیماتل استفاده شد. جستجو در پایگاههای اطلاعاتی فارسی و انگلیسی انجام و10 مطالعه مرتبط شناسایی، مورد بررسی قرارگرفت. برای تأیید شاخصهای شبکهسازی مستخرج از ادبیات نظری، از 13 نفر از خبرگان و مدیران پارک فناوری پردیس نظرسنجی و شاخصها با استفاده از روش دلفی فازی توسط خبرگان تأیید شد. به منظور ترسیم مدل علّی روابط بین شاخصها از روش دیماتل استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار اکسل تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد شبکهسازی در پارکهای علم و فناوری دارای 15 شاخص از قبیل ارتقاء سطح محصولات، اطلاعات، افزایش سهم بازار، اهداف و ایجاد ارزش است. از نظر خبرگان، شاخص افزایش سهم بازار در اولویت اول و یادگیری سازمانی در آخرین رتبه قرار میگیرد. ترسیم مدل علّی شبکهسازی نشان داد، شاخصهایی مانند مدیریت، یادگیری سازمانی، اطلاعات و دانش از شاخصهای اثرگذار هستند. شاخص هائی نظیر توسعه محصول جدید، فرصتسازی بازار، روابط و بهرهبرداری از فرصت نیز از شاخصهای تأثیرپذیر در شبکهسازی پارک-های علم و فناوری هستند.